rpa trends

Nu de coronapandemie op zijn retour lijkt, het leven en werken weer normaliseert, kunnen we concluderen dat de digitalisering en automatisering wereldwijd een flinke boost heeft gekregen.

Thuiswerken, digitaal vergaderen, en online onderwijs namen een enorme vlucht. De begrippen remote en hybride werken zijn opeens gemeengoed geworden. Maar ook de bedrijfscontinuïteit kon worden gehandhaafd dankzij digitale technologieën. Dat dat niet zonder slag of stoot gaat, maakt de meest recente stroom aan artikelen op dit gebied duidelijk.

Een overzicht.

Dat de digitalisering veel verder gaat dan online werken, brengt Customer Talk deze week leuk in kaart. Door middel van artificial intelligence oplossingen kunnen ondernemingen een intelligente digitale werkplek creëren. Dat geeft werknemers toegang tot technologische vaardigheden om samen te werken, te creëren en hoogwaardige taken uit te voeren. Je moet dan vooral denken aan neuro-linguistic programming (NLP), machine learning (ML) en optical character recognition (OCR) voor intelligent document processing (IDP) in combinatie met process mining.

Maar niet iedereen is in staat om gemakkelijk met de nieuwste tech-tools om te gaan. Er is een probleem van schaarste aan personen met talent en kennis over deze onderwerpen, wat betekent dat bedrijven de focus moeten leggen op het faciliteren van deze ontwikkelingen. Hoe? Met name door de introductie van low en no code platforms. Voor low-code is nog een zekere kennis van programmeren vereist, bij no code zelfs dat niet: op intuïtieve wijze worden visuele blokken met bestaan code in een workflow gesleept. Zo kunnen op de werkvloer enorme stappen met digitalisering worden gemaakt. “Je hoeft geen ML-expert te zijn of afhankelijhk te zijn van IT om meer controle te hebben over automatiseringsinitiatieven”, aldus het artikel.



Techzine concudeert dan ook dat RPA, AI, low code en no-code in deze tijden van snelle automatisering omisbaar zijn, daarbij gesteund door uitkomsten van een recent door RPA-leverancier UiPath gehouden onderzoek. De implementatie moet wel op de juiste wijze worden uitgevoerd, want anders is snelle implementatie te riskant. Dat lukt door Chief Information Officers (CIO’s) een hoofdrol toe te bedelen in dit proces. Zo moeten zij eerst in pilottrajecten RPA, AI en process mining testen en evalueren. Ook moeten ze hun collega’s op directieniveau constant op de hoogte houden van de stand van zaken. Dan heeft digitale automatisering een goede kans van slagen.



Dat wil niet zeggen dat dat in één keer louter tevreden klanten oplevert. Dutch IT Channel citeert uit de resultaten van een grote enquete van het Global Customer Experience Benchmarking Report (GCXBR), die dat pijnlijk blootlegt.

- Maar liefst 52 procent van de consumenten meldt dat digitale kanalen slecht presteren, wat te wijten is aan beperkte mogelijkheden of diensten.
- 44 procent ervaart storingen doordat digitale kanalen hun vragen verkeerd begrijpen.
- Een wat magere 35 procent zegt 'zeer tevreden' te zijn met geautomatiseerde CX-oplossingen.

Hier speelt duidelijk een overgangsprobleem, want het aantal Customer Experience-contacten dat via automatisering wordt afgehandeld is in Europa in een jaar tijd met 62% gestegen, een omstuimige groei. De prognoses voor volgend jaar geven aan dat veel organisaties verwachten op dit pad door te gaan. 55% denkt dat te doen met met spraakgestuurde AI-assistenten, 49% met RPA en 50% met webgebaseerde AI-assistenten.

Leuk om te weten is dat 96 procent van de CX-beslissers in Europa vindt dat de menselijke ondersteuning daarbij van cruciaal belang blijft!

Gastauteur: Roelf van Til